Kako radi anlaser? Sve što treba da znate o ključnom delu vašeg automobila

Kada govorimo o ključnim delovima automobila, teško je ignorisati važnost anlasera. Ovaj mali, ali moćan uređaj omogućava
pokretanje motora vašeg vozila, čineći ga neophodnim za svakodnevnu vožnju. Ali kako zapravo radi anlaser i zašto je od
presudnog značaja za vaša kola? U ovom članku pružićemo vam detaljan uvid u funkcionisanje anlasera, njegove delove,
simptome kvarova i savete za održavanje.

Ključne tačke

  • Anlaser je ključan za pokretanje vašeg automobila.
  • Glavni delovi anlasera uključuju stator, rotor, pogonski zupčanik, spojnicu, elektromagnet i četkice.
  • Problemi sa paljenjem mogu ukazivati na kvar anlasera.
  • Zamena anlasera može varirati u ceni, zavisno od modela i marke vozila.
  • Redovna provera anlasera može povećati pouzdanost vašeg vozila.
  • Prosečna potrošnja električne energije anlasera kod putničkih automobila je 0,4-1,3 kW.

Šta je anlaser i koja je njegova funkcija?

Anlaser, poznat i kao elektropokretač ili starter motora, ključan je deo mehanike automobila koji se koristi za pokretanje motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Nalazi se pored zamajca na bloku motora i ima osnovnu funkciju da pruži potrebnu snagu za inicijalno paljenje motora. Kada okrenete ključ ili pritisnete dugme za paljenje, električni sistemi automobila aktiviraju anlaser, koji povuče i do 200 ampera struje da bi pokrenuo motor.

U zavisnosti od vrste motora, snaga anlasera varira. Kod benzinskih motora, snaga se kreće od 0,7 do 1,5 kW, dok kod dizelskih može biti preko 2 kW. Cena novog zamenskog anlasera za manje automobile, poput Opela Corse, kreće se od 700 kuna, dok cena popravke zavisi od potrebnih zamena delova i može biti već od 350 kuna. Redovno održavanje anlasera i drugih komponenti sistema paljenja može značajno poboljšati funkcionalnost i produžiti vek trajanja vašeg automobila.

Delovi anlasera

Anlaser se sastoji od nekoliko ključnih delova, svaki sa specifičnom funkcijom u mehanici automobila:

  • Stator: Nepokretni deo anlasera koji sadrži magnetske polove.
  • Rotor: Pokretni deo anlasera, koji se rotira i pruža potrebnu kinetičku energiju.
  • Pogonski zupčanik: Povezuje anlaser sa zamajcem, omogućavajući direktan prenos snage.
  • Bendiks sa kliznim ležajem i zupčanikom: Mehanizam koji omogućava uključivanje i isključivanje anlasera iz pogonskog lanca.
  • Elektromagnet: Aktivira se kada je sistem paljenja u funkciji, omogućavajući kretanje drugih delova anlasera.
  • Četkice: Kontaktne tačke koje klize po kolektoru i omogućavaju strujni tok do rotora.

Tokom vremena i upotrebe, četkice se troše, što može uticati na efikasnost i pouzdanost anlasera. Redovno održavanje delova anlasera, kao što su zamena četkica i proveravanje elektrosistema automobila, pomaže u sprečavanju kvarova i produžava životni vek obavezne opreme za svaki automobil.

Kada se anlaser pravilno održava i funkcioniše optimalno, on omogućuje brzi i efikasni start motora, što je esencijalno za svakodnevnu upotrebu bilo kog vozila. U nastavku pogledajte tabelu koja prikazuje razlike u snazi anlasera za različite tipove motora:

Tip Motora Snaga Anlasera (kW) Potrošnja struje (amperi)
Benzinski 0.7 – 1.5 do 200
Dizelski 1.5 – 2+ do 200
Kod popravka 0.35 kW po deliću

Kako radi anlaser?

Anlaser je srce svakog sistema pokretanja automobila. Kroz razumevanje principa rada anlasera, možete steći uvid u njegov značaj i prepoznati kada je potrebna popravka anlasera.

Princip rada

Princip rada anlasera zasniva se na upotrebi serijskog elektromotora. Kada okrenete ključ za paljenje, anlaser troši značajnu količinu struje iz automobilskog akumulatora. Struja zatim preko četkica napaja rotor anlasera, uzrokujući zahvatanje pogonskog zupčanika u ozupčeni venac zamajca motora. Kada motor bude pokrenut, spojnica prekida vezu između anlasera i motora kako bi se sprečilo prebrzo okretanje koje može izazvati oštećenje.

Uloga anlasera

Kao klasičan jednosmerni motor sa četkicama, glavna uloga anlasera je da olakša početno pokretanje motora. Komponente kao što su stator, rotor, pogonski zupčanik, spojnica (bendiks), poluga dvokraka, elektromagnet i četkice, igraju ključne uloge u ovom procesu. Anlaser radi u tesnoj sprezi sa elektromagnetom i povratnom oprugom, koja vraća kotvu u početni položaj nakon što motor pokrene.

princip rada anlasera

Vozači često pribegavaju metodama kao što su udarci čekićem na anlaser kako bi popravili oksidirane ili nagorele kontakte. Međutim, ovo je privremena mera i česta popravka anlasera je neophodna. Kvarovi na kontaktima, četkicama, solenoidnim kontaktima i komutatorima najčešći su problemi koji utiču na rad anlasera.

Glavni Delovi Funkcija
Stator Generiše magnetno polje za rad rotora
Rotor Rotira i pokreće motor
Pogonski zupčanik Spaja se sa zamajcem motora
Četkice Napajaju rotor strujom

Uloga anlasera u automobilu je kritična, a problemi sa njim mogu značajno uticati na funkcionalnost vozila. Neke od preporuka za popravku anlasera uključuju kupovinu kompleta za reparaciju koji sadrži većinu potrebnih komponenti, ili, u slučaju ozbiljnijih kvarova, kompletnu zamenu anlasera.

Simptomi i kvarovi anlasera

Jedan od prvih znakova problema s anlaserom je otežano ili sporo pokretanje motora. Kada pritisnete dugme za pokretanje ili okrenete ključ, a automobil ne pali, to može ukazivati na kvar. Ako se unutarnja svjetla ili svjetla na instrumentnoj ploči ugase kada pokušate pokrenuti vozilo, moguće je postoji kratki spoj u sistemu.

kvarovi anlasera

Buka pri paljenju, poput grebanja ili škripanja, može biti pokazatelj mehaničkog problema s anlaserom. Takođe, problemi poput „cviljenja“ motora i nastavka rada anlasera nakon što je motor već pokrenut, ukazuju na ozbiljnije kvarove. Ako primetite dim ili miris dima, kao i prisustvo motornog ulja na anlaseru, to su dodatni simptomi kvara.

Ispitivanje anlasera

Ispitivanje anlasera podrazumeva proveru njegovih osnovnih komponenti kao što su četkice, spojnica i elektromagnet. Brza dijagnostika anlasera može otkriti probleme kao što su korozija ili labavi priključci. Održavanje anlasera podrazumeva redovne provere kako biste izbegli situacije gde automobil ne pali. Zamena anlasera se često smatra jednostavnom i nije skupa, ali je preporučljivo zatražiti procenu od pouzdanog mehaničara, jer cena popravke ili zamene varira u zavisnosti od vrste kvara i vozila.

Закључак

Разумевање и одржавање вашег анласера играју важну улогу у осигурању поузданог рада вашег аутомобила. Као кључни део аутомобилске електрике, анласер је први корак у оживљавању мотора пружајући потребне обртаје за покретање. Захваљујући начину на који анласер функционише, као и његовим основним деловима као што су ротор, статор и зупчаници, ваш мотор може несметано кренути.

Правилна дијагностика и одржавање анласера могу вам уштедети време и новац на дуге стазе. Препознавање симптома квара и благовремена интервенција критични су за избегавање комплекснијих проблема. Због високе потрошње електричне енергије од стране анласера, електрични систем мора бити у беспрекорном стању.

Редовно одржавање анласера и тестирање његових компоненти могу продужити век трајања овог важног дела вашег возила. Исправно функционисање сваког дела система, укључујући акумулатор, клеме и спојеве, обезбеђује да ваш аутомобил буде спреман за свакодневну употребу. Редовне провере, мењање акумулатора када је потребно и правовремено замењивање неисправних делова такође су важни кораци у одржавању минималних ризика за ваш аутомобил и анласер.

Уз стручне савете, као и доступност видео снимака и упутстава за самостално одржавање, можете много лакше управљати проблемима са анласером. Имати знање о функцији и теорији рада анласера нису само корисне информације, већ неопходни део сваког власника аутомобила који жели поузданост и дуговечност свог возила. Ослањање на стручњаке за аутоелектрику када је потребно може додатно осигурати да сви аспекти анласера буду у реду.

FAQ

Šta je anlaser i koja je njegova funkcija?

Anlaser, poznat i kao starter motora ili elektropokretač, ključni je deo automobila koji omogućava pokretanje motora. Bez funkcionalnog anlasera, automobil ne bi mogao da se upali. Anlaser koristi električnu energiju da motor dovede u radno stanje putem rotacije zamajca na bloku motora.

Koji su glavni delovi anlasera?

Glavni delovi anlasera uključuju stator, rotor, pogonski zupčanik, spojnicu ili bendiks, elektromagnet i četkice. Svaki od ovih delova ima specifičnu funkciju i svi rade zajedno kako bi omogućili pokretanje motora automobila.

Kako radi anlaser?

Princip rada anlasera zasniva se na serijskom elektromotoru koji, pri okretanju ključa za paljenje automobila, troši znatnu količinu struje. Preko četkica, rotor anlasera se napaja strujom i dolazi do zahvatanja zupčanika u ozupčeni venac zamajca motora. Po pokretanju motora, spojnica prekida vezu između anlasera i motora da bi se izbegla oštećenja zbog prekomernog okretanja.

Koji su simptomi kvara anlasera?

Simptomi kvara anlasera uključuju teško okretanje, neobične zvukove poput grebanja ili škripanja, ili samo klikanje bez pokretanja motora. Ovi simptomi zahtevaju brzu dijagnostiku i moguću zamenu anlasera.

Kako ispitati anlaser?

Ispitivanje anlasera podrazumeva proveru njegovih osnovnih komponenti kao što su četkice, spojnica, elektromagnet, te otklanjanje problema kao što su korozija ili labavi priključci. Stručnjak za autoelektriku može izvršiti detaljnu dijagnostiku i predložiti potrebne popravke ili zamenu.

Koliko košta popravka ili zamena anlasera?

Cena popravke ili zamene anlasera varira u zavisnosti od vrste kvara i modela vozila. Preporučljivo je zatražiti procenu od pouzdanog mehaničara, koji će vam pružiti tačnu informaciju o potrebnim troškovima i procedurama.

Kako održavati anlaser?

Redovno održavanje anlasera uključuje proveru njegovih delova, čišćenje kontakata i redovnu inspekciju električnih sistema automobila. Pravovremena dijagnostika i popravka anlasera mogu sprečiti složenije i skuplje kvarove, garantujući da vaš automobil ostane pouzdan i spreman za svakodnevnu upotrebu.

Везе ка изворима